Realkompetencevurdering til Yachtskipper af 1. grad

Velkommen til NAVIDA´s realkompetencevurdering Yachtskipper af 1. grad

Formålet med en realkompetencevurdering er at afdække hvorvidt en fritidssejler gennem sin sejlads i fritidsfartøjer mellem 10 og 15 meter, har erhvervet tilstrækkelig viden og erfaring i, hvad det vil sige at være fører af større fritidsfartøjer over 15 meter i sejlads i alle have.

Realkompetencevurderingen gennemføres som et operationelt interview, som skal omhandle de følgende emner, og eventuelt andre relevante emner som vurderes af 2 uafhængige censorer, for at afdække hvorvidt ansøgeren, gennem sin praktiske erfaring med fritidssejlads, har opnået den nødvendige viden om planlægning og gennemførsel af international sejlads.

Interviewet tager udgangspunkt i besvarelsen af det fremsendte spørgeskema før interviewet.
Der kan derudover anvendes en sejlads fritidssejleren har gennemført, eller et fiktivt scenarie opstillet af censorerne, som oplæg til vurdering af kompetencer.

Følgende emner vil blive gennemgået: Sejladsplanlægning af en ocean-sejlads – Nat sejlads – Navigatoriske observationer – Stabilitets forhold – Anvendelse af skibsdagbog & anløb af fremmede havne – Sikkerhedskommunikation i internationalt farvand – Proviantering – Sundhed ombord – Søret – Risikovurdering – Metrologiske observationer og ruteplanlægning.

Se venligst nedenstående vejledning, som beskriver hvordan du ansøger, hvordan du skal udfylde spørgeskema og hvordan processen vil være i forbindelse med selve vurderingen, og endelig hvem du kan spørge til råds:

Vejledning til ansøgning af realkompetencevurdering
  1. Gå ind på https://navida.dk/brugerregistrering/ og opret dig som prøveaflægger.
  2. Indbetal realkompetence gebyret – til NAVIDA på Kt. 5441 – 0242493. I emnefeltet skal der stå: Ansøgning realkompetencevurdering
  3. Herefter vil du modtage et spørgeskema, som du skal udfylde så grundigt som muligt, og vedhæft gerne med en eventuelt afviklet sejlads, som vi kan tage udgangspunkt i.
  4. Download dit CV fra Søfartsstyrelsen selvbetjening. Vejledning hertil sendes sammen med spørgeskemaet, eller følgende link kan anvendes: https://www.soefartsstyrelsen.dk/publikationer-og-vejledninger/vejledninger/2021/okt/selvbetjening-for-soefarende#9
  5. For opnåelse af Realkompetencevurderingen kræves det at du kan dokumenter 6 måneders fartstid som vagthavende styrmand på fritidsfartøjer af min. 10 m længde. Kan evt. dokumenteres ved attest i logbog, lejekontrakt på båd, dokumenteret havneanløb, brændstof kvitteringer, elektroniske spor fra kortplotter osv.
  6. Når du har udfyldt spørgeskema, sender du det til Kontakt@navida.dk og skriver i emnefeltet, ansøgning realkompetencevurdering.
  7. Når vi har gennemgået spørgeskemaet, kontakter vi dig, og orientere dig om vi på nuværende tidspunkt vurderer at skemaet er fyldestgørende nok til at en realkompetencevurdering kan begynde. Hvis vi har behov for yderligere information, vil vi være dig behjælpelig med hvad det kan være. Hvis vi i løbet af denne samtale vurderer at det som måtte mangle, vil kræve yderligere kompetencer, vil vi annullere din ansøgning til realkompetencevurdering. Du er naturligvis velkommen til at ansøge igen, når du har opnået disse kompetencer. Der gøres opmærksomt på at indbetalt realkompetencegebyr ikke refunderes.
  8. Når du har fået godkendt din ansøgning, vil du blive indkaldt til et realkompetenceinterview.  Det vil foregå online og vare ca. 2 timer. Ønsker du evt. at mødet foregår fysisk bedes du tilkendegive dette på din ansøgning. Vær opmærksom at der kan påløbe yderligere omkostninger ved fysisk interview.
  9. Realkompetencevurderingen vil blive afviklet af 2 censorer fra NAVIDA som et operationelt interview med udgangspunkt i det fremsendte spørgeskema. Hvis du ikke har fremsendt en tidligere afviklet sejlads, vil du blive præsenteret for en af censorerne.
  10. Når realkompetencevurderingen er afsluttet, vil censorerne vurdere interviewet, og herefter meddele dig resultatet snarest muligt som enten er:
  11. Det vurderes at ansøger har gennemført realkompetencevurderingen succesfuldt.
  12. Det vurderes IKKE at ansøger har gennemført realkompetencevurderingen succesfuldt.
  13. Hvis du er vurderet til at have gennemført realkompetencevurderingen succesfuldt kan du hente et bevis på din gennemførte realkompetencevurdering på vores WEB portal.
  14. Hvis du IKKE er vurderet til at have gennemført realkompetencevurderingen succesfuldt, vil du blive grundigt guidet af censorerne hvilke kompetencer du skal arbejde med.
  15. Efter succesfuldt gennemført realkompetencevurdering indberettes denne til SFS og ansøger kan søge om udstedelse af sønæringsbevis på selvbetjeningen.

Du er altid velkommen til at kontakte os hvis du har spørgsmål

Indholdsoversigt: