Duelighedsprøve i Motorpasning for Fritidssejlere

Kapitel 1

Generelt

1.1. Grundlag / Referencer

  • BEK nr 666 af 31/05/2023 – Bekendtgørelse om krav til prøver og erhvervelse af beviser for fritidssejlere samt til udbydere af prøver m.v.
  • BEK nr 900 af 19/06/2023 – Bekendtgørelse om kvalifikationskrav til søfarende og fiskere og om sønærings- og kvalifikationsbeviser (§17).
  • LBK nr 74 af 17/01/2014 – Bekendtgørelse af lov om skibes besætning (§6 stk. 5, §9 stk. 3, og §10 stk. 3).
  • BEK nr 1585 af 13/12/2016 – Bekendtgørelse om prøver i de maritime uddannelser.
  • LBK nr 1122 af 28/05/2021 – Bekendtgørelse af værgemålsloven (§5 og §7).

1.2. Kvalifikationsbevis og rettigheder

Duelighedsbevis i motorpasning for fritidssejlere giver indehaveren ret til at betjene motoren / motorerne på fritidsfartøjer mellem 15-24 m med en fremdrivningskraft på mellem 100 / 750 kW, hvor den eller disse kan reguleres og skruemanøvre foretages fra styrepladsen, i dansk og internationalt farvand.

1.3. Særlige prøvevilkår

Censor kan i særlige tilfælde, hvor det på grund af prøveaflæggers handicap vil være umuligt eller meget vanskeligt for prøveaflægger at aflægge en almindelig skriftlig prøve efter denne bekendtgørelse, bistå med oplæsning af spørgsmålene og udfyldelse af svarskemaet i det omfang, det efter censorens vurdering er forsvarligt under hensyntagen til formålet med prøven.

1.4. Klageadgang

Alle klager, behandles af den kvalitetsansvarlige.

Klager vedrørende prøveafholdelse fremsendes til den kvalitetsansvarlige, med begrundelse for klagen senest to uger efter prøven.

Den kvalitetsansvarlige afgør ud fra klagens art og omfang, hvilke forholdsregler som skal træffes i samråd med formanden, og i hvilket forum klagen skal håndteres. Ligeledes informeres den øvrige bestyrelse i NAVIDA om klagen.

Klager behandles i henhold til forvaltningslovens bestemmelser.

NAVIDA’s afgørelse kan ikke ankes.

For så vidt angår retslige spørgsmål af NAVIDA’s afgørelse, kan dette indbringes for Søfartsstyrelsen, inden 2 uger fra modtagelsen af afgørelsen.

Kapitel 2

Prøveaflæggelse

2.1. Forudsætninger

Prøveaflæggeren er myndig, og ikke under værgemål efter værgemålslovens §5 eller værgemålslovens §7.

Prøveaflæggeren skal identificere sig med billede legitimation.

Aflæggelse af prøve kan ske efter prøveaflæggers fyldte 15. år

2.2. Selvstudie

Dette udelukker ikke selvstuderende fra at stille op til en prøveaflæggelse, dog skal det på det kraftigste pointeres, at kravene til såvel den teoretiske delprøve, som den praktiske/mundtlige prøve er så omfattende, at det anbefales at følge et kursus fra en kursusudbyder.

2.3. Teoretisk delprøve

Den teoretiske delprøve afholdes som en multiple choice prøve, udarbejdet af NAVIDA efter emner:

  • Søfartsstyrelsens bekendtgørelse.
  • Motorens hoveddele, arbejdsgang (diesel / benzin).
  • Motorens smøreolie system.
  • Smøreolier til forbrændingsmotorer (egenskaber / betegnelser / klassificering).
  • Forskellige motor kølesystemer. (saltvand / ferskvand / varmeveksler / ladeluft / intercooler mm.).
  • Motorens brændstofsystem & indsprøjtningssystemer (inkl. pumpedyse & commonrail).
  • Brændselsolier.
  • Fremdrivnings systemer / styresystemer.
  • Pumpetyper.
  • Elektriske installationer i skibe (elektriske anlæg / batterier).
  • Udførelse af hyppigst forekommende motoreftersyn.
  • Konservering og af konservering af motoren ved stilstand.
  • Driftsforstyrrelser og fejlfinding.
  • Brand / brandfare / forebyggelse og betjening af brandbekæmpelsesmidler.
  • Lænse systemer (bilge / manuel, samt grå og sort vand).
  • Skibets ferskvands systemer.
  • Forebyggelse af forurening MARPOL 73/78 konventionen.

2.4. Praktisk delprøve

Den praktiske delprøve skal foregå ved en i land, eller i et skib, installeret marinemotor, som er fuld funktionsdygtig og skal omfatte eftersyn, opstart, betjening og kontrol under drift samt standsning af motoren. Herudover udspørges eleven om tilfældige emner indenfor:

  • Forklarer om motoren og evt. forskellige motor typer.
  • Forklarer motorens opbygning inklusiv pumpetyper.
  • Forklarer motorens brændstofsystem, inkl. pumper / filtre / filterskift og udluftning.
  • Forklarer motorens smøreolie system, inkl. pumper / filtre / filterskift, samt oliens egenskaber (viskositet).
  • Forklarer motorens kølesystem, inkl. fersk / saltvand / varmeveksler / pumper.
  • Forklarer hyppigste forekommende motor eftersyn.
  • Forklarer og/eller demonstrerer EL systemet.
  • Forklarer konservering/af-konservering ved længerevarende stilstand.
  • Forklarer og/eller demonstrerer skift af kølervæske.

2.5. Tidsafsættelse til prøven

Der er afsat 40 minutter til 35 Multiple choice spørgsmål, som censor herefter indsamler og retter. Der kræves 28 korrekte (80%), for at kunne gå videre til den mundtlige overhøring.

Den mundtlige overhøring ved motoren/motorerne skal som minimum vare 25 minutter.

2.6. Omprøve

Prøvedeltageren, der ikke består prøven, kan ikke gå til omprøve samme dag.

Kapitel 3

Administration

3.1. Dokumentation for en bestået prøve

NAVIDA’s administration indberetter prøveresultatet til Søfartsstyrelsen senest 14 dage efter prøvens afholdelse.

Dokumentation for bestået Duelighed i Motorpasning for Fritidssejlere udstedes af NAVIDA i form af et kvalifikationsbevis, samt et eksamensbevis, som prøvedeltageren kan hente på NAVIDA’s webportal efter prøvens afslutning.

3.2. Tilsyn

Der udføres periodiske tilsyn med prøveafholdelse og censorer for at sikre, at prøver lever op til prøvekravene og retningslinjerne pkt. 2.3. og 2.5. i kvalitetsstyringssystemet for NAVIDA.

Tilsyn kan udføres efter henvendelse/oplysninger fra interessenter i NAVIDA’s kvalitetsstyringssystem. F.eks. prøveaflæggere, rekvirenter, censorer eller offentlig myndighed.

Tilsyn kan udføres oplyst eller uoplyst, besluttes af den kvalitetsansvarlige eller inspektører.

Ved oplyst tilsyn udføres dette af den tilsynsførende, som er godkendt til dette.

Uoplyst tilsyn udføres af inspektører for området. Den kvalitetsansvarlige kan deltage.

Resultatet af tilsynet meddeles censoren mundtligt ved prøvens afslutning. Rapport udfyldes herefter. Af rapporten vil det fremgå om der er forbedringsmuligheder eller afvigelser.

Den tilsynsførende kan stoppe prøven, hvis censors virke ikke stemmer overens med pkt. 2.3. og 2.5.

Tilsynsformularen sendes til den kvalitetsansvarlige, som i samarbejde med inspektøren for området sørger for det videre forløb med hensyn til eventuelle opdateringer.

3.3. Krav til Censor

Censor på prøve for Duelighed i Motorpasning for Fritidssejlere skal som minimum have uddannelse som maskinmester, mekaniker, maskiningeniør, maskintekniker eller anden maskinfaglig uddannelse som godtgør censors faglige viden.

Være godkendt ud fra NAVIDA’s retningslinjer.

Indholdsoversigt: